emu
Italian Motorcycles

AEI Motorcycles

A Brief History of the Italian Marque

AEI moto d'epoca

La AEI, sigla di cui non si sa il significato e marca di cui non si conosce neppure il nome del costruttore, sembra essere stata la prima moto costruita a Pavia nei primissimi anni del '900.

L'unica traccia che si ha di questa marca è nella cronaca, riportata sui giornali dell'epoca, di una gara disputatasi in piazza d'Armi a Pavia dove i primi tre piloti arrivati furono 1° Rossi su AEI, 2° Beccaria su AEI, 3° Rolando su Peugeot.

L'articolista prosegue nella cronaca con un elogio all'industria pavese che ha saputo realizzare queste belle moto costruite in ogni loro parte nella città lombarda.

Per la verità sembra strano che, vista la limitata produzione perchè oltre alla partecipazione alla gara non si hanno più notizie ne fotografie della AEI, i costruttori abbiano anche realizzato il motore, impresa oltremodo impegnativa per i tempi e le possibilità della piccola casa pavese.



The AEI was built very early in the 20th century and seems to have been the first motorcycle built in Pavia.

The only known record of the marque appears in newspaper reports of the time about a race which took place in the Piazza d'Armi in Pavia where the top three riders were: 1st Rossi AEI, 2nd Beccaria of AEI, 3rd Rolando on Peugeot.

The writer goes on in the article praising the company which has built these beautiful motorcycles built in their entirety in Lombardia.

Despite the limited production of the marque, given the competition success it is surprising that there are no photographs nor other mention elsewhere of the brand.


Sources: Moto di Lombardia



If you have a question or information about these veteran Italian machines please contact us

Motorcycle Tours West Australia
Big Boyz Toyz
Outback Motorcycle Tours West Australia including Pilbara and Kimberly regions.